maandag 30 december 2013 |
Categorie:
mobiele telefoons
Tags: sim-only, simonly, abonnement, telecom
Tags: sim-only, simonly, abonnement, telecom
Steeds meer Nederlanders kiezen voor een sim-only abonnement voor hun mobiele telefoon. Waar de meeste providers nieuwe toestellen gratis aanbieden in combinatie met een abonnement, kiezen steeds meer consumenten voor de aanschaf van een los abonnement zonder toestel. Een nieuwe telefoon wordt vervolgens ook los gekocht.
Waar voorheen een trend te zien was van dalende verkopen van sim-only abonnementen, worden er nu steeds meer losse abonnementen verkocht. Steeds vaker maken consumenten berekeningen en komen tot de conclusie dat een los toestel in combinatie met een goedkoop simonly abonnement voordeliger is.
De verschuiving van stijgende verkopen van telefoons met abonnement naar toenemend aantal verkochte sim-only abonnementen met een los toestel is grotendeels toe te schrijven aan de stijgende abonnementstarieven. Veel providers hebben de tarieven voor mobiel internet de afgelopen jaren sterk verhoogd. Klanten bellen en smsen steeds minder en maken meer en meer gebruik van mobiel internet. Hiermee zijn grote investeringen vereist aan de kant van de providers om de netwerken niet overbelast te laten raken door de grote datahoeveelheden die verbruikt worden door mobiel internetters.
Om deze kosten te kunnen dekken hebben de providers de abonnementen sterk verhoogd in prijs. Dit maakt de consument steeds bewuster van het feit dat een sim-only inclusief een los toestel een voordeligere keuze kan zijn. Als de consument vervolgens met een eenvoudige rekensom tot de conclusie komt dat een los toestel met simonly abonnement inderdaad voordeliger is, is de overstap snel gemaakt.
Een bijkomend voordeel van sim-only abonnementen is dat ze in veel gevallen maandelijks opzegbaar zijn. Waar je bij een standaard telefoonabonnement vaak de gehele contractduur af moet ronden (één of twee jaar in de meeste gevallen), heb je bij een simonly vaak de vrijheid het abonnement maandelijks op te zeggen. Voor veel Nederlanders is deze vrijheid van overstappen een groot voordeel van simonly abonnementen.
Een andere trend die de telecommarkt in Nederland op dit moment kenmerkt is een verschuiving naar zogenaamde budgetproviders. Deze providers zijn vaak een dochter van één van de grote netwerken en hebben geen eigen netwerk. Deze budgetproviders zijn aangewezen op het gebruik van één van de drie netwerken (Vodafone, T-mobile en KPN) van de grote providers die Nederland kent. Populaire budgetproviders zijn: Hollands Nieuwe (dochteronderneming Vodafone), Telfort (KPN) en Ben (T-mobile).
Met de stijgende lijn in de verkoop van sim-only abonnementen zien webwinkels en elektronicawinkels het aantal verkochte losse mobiele telefoons ook sterk stijgen. Wie kiest voor een voordelige sim-only kiest er vaak voor ook een nieuw toestel aan te schaffen. Verschillende webwinkels stunten dan ook met de prijzen van losse mobiele telefoons.
Waar voorheen een trend te zien was van dalende verkopen van sim-only abonnementen, worden er nu steeds meer losse abonnementen verkocht. Steeds vaker maken consumenten berekeningen en komen tot de conclusie dat een los toestel in combinatie met een goedkoop simonly abonnement voordeliger is.
Verschuiving gevolg van stijgende abonnementskosten
De verschuiving van stijgende verkopen van telefoons met abonnement naar toenemend aantal verkochte sim-only abonnementen met een los toestel is grotendeels toe te schrijven aan de stijgende abonnementstarieven. Veel providers hebben de tarieven voor mobiel internet de afgelopen jaren sterk verhoogd. Klanten bellen en smsen steeds minder en maken meer en meer gebruik van mobiel internet. Hiermee zijn grote investeringen vereist aan de kant van de providers om de netwerken niet overbelast te laten raken door de grote datahoeveelheden die verbruikt worden door mobiel internetters.
Om deze kosten te kunnen dekken hebben de providers de abonnementen sterk verhoogd in prijs. Dit maakt de consument steeds bewuster van het feit dat een sim-only inclusief een los toestel een voordeligere keuze kan zijn. Als de consument vervolgens met een eenvoudige rekensom tot de conclusie komt dat een los toestel met simonly abonnement inderdaad voordeliger is, is de overstap snel gemaakt.
Eenvoudig opzegbaar
Een bijkomend voordeel van sim-only abonnementen is dat ze in veel gevallen maandelijks opzegbaar zijn. Waar je bij een standaard telefoonabonnement vaak de gehele contractduur af moet ronden (één of twee jaar in de meeste gevallen), heb je bij een simonly vaak de vrijheid het abonnement maandelijks op te zeggen. Voor veel Nederlanders is deze vrijheid van overstappen een groot voordeel van simonly abonnementen.
Budgetproviders populair
Een andere trend die de telecommarkt in Nederland op dit moment kenmerkt is een verschuiving naar zogenaamde budgetproviders. Deze providers zijn vaak een dochter van één van de grote netwerken en hebben geen eigen netwerk. Deze budgetproviders zijn aangewezen op het gebruik van één van de drie netwerken (Vodafone, T-mobile en KPN) van de grote providers die Nederland kent. Populaire budgetproviders zijn: Hollands Nieuwe (dochteronderneming Vodafone), Telfort (KPN) en Ben (T-mobile).
Verkoop losse toestellen stijgt
Met de stijgende lijn in de verkoop van sim-only abonnementen zien webwinkels en elektronicawinkels het aantal verkochte losse mobiele telefoons ook sterk stijgen. Wie kiest voor een voordelige sim-only kiest er vaak voor ook een nieuw toestel aan te schaffen. Verschillende webwinkels stunten dan ook met de prijzen van losse mobiele telefoons.
Laat een reactie achter bij dit nieuwsbericht:
Om een reactie te kunnen plaatsen dient u eerst in te loggen.
Heeft u nog geen account op Mediaplaats.nl? Maak er dan snel een aan en maak kans op een iPad!
Reacties op dit artikel: