Is je telefoon kapot? In veel gevallen is je toestel nog te redden. Reparatie is vaak een goede optie, zeker wanneer je telefoon nog niet zo oud is. In dit artikel lees je alles over schade aan je telefoon en hoe deze te herstellen is.
Barst in display
Voor veel mensen is het herkenbaar: een klein moment van onoplettendheid en je telefoon ligt op de grond. Meestal zonder gevolgen, gelukkig. Maar soms heeft de val helaas een flink gebarsten display ten gevolgen. Zelfs een klein tikje op een verkeerde plek kan voldoende zijn om het beeldscherm van de telefoon te doen barsten.
De ster die vervolgens ontstaat (de telefoon heeft vaak gehard glas of kunststof als display waardoor het in vele stukjes uiteen breekt) zorgt ervoor dat het gebruik van het toestel flink gehinderd wordt. Reparatie is in die gevallen vaak de enige optie om de telefoon weer normaal te kunnen gebruiken.
Het repareren van een barst in het scherm is vaak snel gebeurd. Afhankelijk van de populariteit van het toestel kan reparatie dezelfde dag nog gebeurd zijn. Voor de wat oudere of minder verkochte toestellen kan het wat langer duren aangezien een nieuw display besteld zal moeten worden.
Uiteraard zijn aan reparatie wel kosten aan verbonden. Afhankelijk van het toestel liggen deze in de meeste gevallen rond de 100 euro. Reparatie bij de fabrikant zal meestal duurder zijn, maar wordt door verschillende fabrikanten wel verplicht wil je recht blijven houden op garantie.
Waterschade
Water is de grootste vijand van elektronische apparaten, zo ook van mobiele telefoons. Een kleine druppel water van bellen in de motregen kan al voldoende zijn om kortsluiting te doen ontstaan in je toestel. Gevolg is een (deels) niet meer functionerende telefoon. Zelfs bij het snel wisselen van omgevingstemperatuur kan condens doen ontstaan in het toestel, wat kan resulteren in kortsluiting.
Reparatie van waterschade valt in vrijwel geen van de gevallen onder de garantie van de fabrikant. Je kunt je hooguit verzekeren tegen dit type schade, maar aan deze verzekeringen hangt uiteraard een prijs.
Om te achterhalen of schade aan een telefoon ontstaan is door vocht, hebben de meeste fabrikanten hun telefoons voorzien van speciale vochtgevoelige stickers die veranderen van kleur bij contact met vocht. Deze stickers bevinden zich binnenin het toestel en veranderen van kleur bij aanrakingen met water. Op deze manier kan de fabrikant gemakkelijk bepalen of je recht op garantie hebt in geval van een defect.
Softwarematige storing
In sommige gevallen kan het voorkomen dat de software in een telefoon niet goed meer werkt. Het toestel terugzetten naar de fabrieksinstellingen is bij dit defect meestal voldoende om het probleem op te lossen. Let wel op: hierbij worden alle instellingen en bestanden op het toestel gewist.
Wanneer dit niet voldoende oplossing biedt, is reparatie nodig. Een gecertificeerd herstelbedrijf zal de telefoon voorzien van nieuwe software zodat deze weer naar behoren functioneert.
Kapotte accu
Veelvoorkomend probleem is een slecht werkende of kapotte accu. Dit kan erg vervelend zijn, zeker wanneer je veel onderweg bent is een accu die kort meegaat erg onhandig.
Accuschade kan op verschillende manieren ontstaan. Een oplaadbare accu heeft niet het eeuwige leven. De meeste accu's worden na verloop van tijd lui. Ze verliezen capaciteit en zullen naarmate ze ouder worden minder lang meegaan. De gemiddelde oplaadbare accu is zeker 1000 keer op te laden. Verlies van capaciteit zal echter na verloop van tijd altijd optreden.
Wanneer je accu echt slecht is kan dit ook het gevolg zijn van gebruik van opladers die niet geschikt zijn voor de telefoon. Een acculader die te veel of weinig spanning levert kan een accu ernstig beschadigen. Zorg er daarvoor voor dat je altijd een originele oplader gebruikt of een oplader die speciaal voor het toestel gemaakt is. Ook extreme temperaturen hebben invloed op de accuduur en kunnen de accu definitief beschadigen.
Reparatie
Is je telefoon stuk en krijg je hem niet meer aan de praat? Dan is reparatie vaak de enige optie. Wanneer je je toestel ter reparatie indient zal gevraagd worden om het imei nummer van de telefoon. Dit is het unieke nummer van de telefoon, zeg maar het burger-servicenummer van de telefoons. Iedere gsm en tablet met mobiel internet heeft een eigen imei nummer.
Bij reparatie wordt om dit nummer gevraagd omdat op deze manier toestelgegevens snel en gemakkelijk achterhaald kunnen worden. Daar naast is het op deze manier makkelijker het toestel te blijven volgen gedurende het herstelproces.
Imei achterhalen
Het imei nummer staat vermeld op de aankoopdoos van het toestel en meestal op het aankoopbewijs. Ook zitten er stickertjes bij nieuwe telefoons geleverd met imei nummer die in geval van reparatie op het toestel geplakt kunnen worden. Heb je allen niet meer? Dan is de imei code te achterhalen door *#06# in te toetsen op de telefoon. De imei code zal vervolgens verschijnen. Tot slot is de imei code vaak te vinden achter de batterij van de telefoon.
Indienen voor reparatie
Is de reparatie gepland, dan zal het toestel naar de reparateur moeten. Vaak is het toestel af te geven bij telecomwinkels die je toestel vervolgens aan de reparateur aanbieden. Sommige providers sturen een koeriersdienst langs om het toestel bij u thuis op te komen halen. Afhankelijk van uw telefoonabonnement ontvangt u zelfs een leentoestel waarmee u gedurende de reparatie altijd bereikbaar blijft.
Tegenwoordig neemt reparatie van de meeste defecten slechts een paar dagen in beslag. Meestal heb je je toestel binnen een week al terug. Is het defect lastiger te repareren en moet het toestel naar de fabrikant gestuurd worden, dan kan het wat langer duren.
Verzekering
Bij aanschaf van een nieuwe telefoon inclusief abonnement bestaat vaak de optie direct een verzekering af te sluiten die de telefoon verzekerd tegen schade. Mocht je toestel stuk gaan, dan wordt reparatie in de meeste gevallen vergoed. Voor een verzekering van de nieuwste toestellen betaal je al snel 10 euro per maand. Bij een tweejarig contract loopt dit bedrag al snel hoog op. Overweeg daarom goed of je deze verzekering de moeite waard vindt.
Schade voorkomen
Het beste advies is nog altijd de kans op schade zoveel mogelijk te beperken. Tegenwoordig zijn voor vrijwel ieder model een groot aantal beschermhoesjes beschikbaar. Een schermsticker beschermd het display tegen krassen. Mocht je telefoon regelmatig vallen, dan verkleind een rubber bumper of speciaal hoesje de kans op schade aanzienlijk.
Backuppen
Mocht je telefoon uiteindelijk het toch een keer begeven, zorg dan dat je altijd beschikt over een backup. Goede regel is dat je bijvoorbeeld maandelijks een vast moment uitkiest waarop je de backup bijwerkt. Op deze manier ben je bij verlies, diefstal of defect aan je telefoon slechts een maand aan data kwijt.
Zorg er wel voor dat de backup op een andere locatie opgeslagen staat dan de telefoon zelf. Verschillende fabrikanten maken hun toestellen op zo'n manier dat er geen geheugenkaarten beschikbaar zijn. Het geheugen dat de telefoon heeft is vast en niet te verwijderen. In geval van een defect kan je dan niet meer bij je gegevens. Aangezien reparatiebedrijven bij de wet bescherming persoonsgegevens verplicht zijn bij reparatie een toestel terug te zetten op fabrieksinstellingen ben je in dat geval al je contacten, foto's, muziek, apps en andere persoonlijke gegevens en instellingen kwijt.
Een goede optie is de data op te slaan in je Google account (Android telefoons), Apple account (iPhone) of vergelijkbare accounts voor Windows of andere systemen. Wanneer je vervolgens een nieuw toestel inlogt met je account zullen contacten, instellingen en zelfs apps direct weer terug gezet kunnen worden. Bestanden als muziek en foto's dien je zelf te backuppen. Dit kan door ze handmatig of met speciale software op een computer te zetten of ze in de cloud online op te slaan via bijvoorbeeld dropbox. De laatste is zo in te stellen dat nieuwe bestanden direct automatisch worden geüpload. Ook kun je ervoor kiezen alleen te laten synchroniseren bij een Wi-Fi verbinding om dataverkeer te beperken.
Voor meer informatie over backuppen van je mobiele telefoon, bekijk onze special ‘’.